headershadow

Latest Blogposts

6 Tips om Sneller in Slaap te Vallen

slapeloos

Woelen, rusteloze benen en turen naar de wekker. Inslapen kan een hele opgave zijn. We piekeren eerst over de dag en starten dan te piekeren over de aankomende, slechte nacht.

Wil je ’s avonds wel rustig in slaap vallen? Begin hiermee voordat je in bed stapt . Lekker inslapen doe je met deze zes tips:

1. Eet een lichte maaltijd

’s Nachts heeft je spijsvertering tijd om tot rust te komen. Het is dus beter om licht te dineren, zeker als je laat op de avond eet. Eet maximaal twee uur voordat je naar bed gaat je avondeten.

2. Drink ontspanningsthee

Kruidenthee maakt je rustig en slaperig. Heb je een drukke en stressvolle dag gehad, kom dan tot rust met kamille, linde of oranjebloesem. Thee met valeriaan, anijs, marjolein of citroenmelisse werkt slaapverwekkend.

3. Maak je kamer ‘slaapklaar’

Als je slaapt adem je telkens dezelfde lucht in. Ventileer je kamer goed door het raam minimaal een kwartier open te zetten. Ook slaap je beter bij een koele kamer. Zet tot slot alle digitale apparaten uit en dim de lichten.

4. Creëer je eigen avondritueel

De een steekt in elke hoek een kaarsje aan en de ander vindt het heerlijk om zich met een dik boek op de bank te nestelen. Door je eigen avondritueel te creëren, maakt je lichaam zich klaar voor de nacht.

5. Houd een vaste bedtijd aan

Uitslapen zijn we zo gewend. Vroeg opstaan is een stuk lastiger. Hou doordeweeks een vaste bedtijd aan, zodat je lichaam begint te herkennen dat het tijd is om te slapen. Probeer in het weekend niet al te veel af te wijken van je slaapritme.

6. Stretch je lichaam

Lig je eindelijk onder de wol, dan kan het heerlijk zijn om je benen flink uit te rekken en daarna te ontspannen. Wees je bewust van spierspanningen in je lichaam en laat deze los door je spieren eerst in te spannen en vervolgens te verslappen.

Als je opstaat: word zachtjes wakker

Voordat je meteen uit bed springt na het afgaan van de wekker: leg je handen vlak onder je navel en let op hoe je buik langzaam heen en weer gaat. Doe dit net zolang totdat je ademhaling op een rustig tempo is. Pas dan sta je op, rek je je uit en begin je aan de dag.

Bron: gezondnu.nl

Stijn is oprichter en eigenaar van GezondBenJij. Stijn heeft een passie voor een gezonde lifestyle. Hij ziet teveel mensen om zich heen die met energietekorten stoeien en dit kan vaak simpel opgelost worden met voeding die je snel en meer energie geeft. Ook streeft hij naar betere liefdevolle relaties met alles en iedereen om zich heen, inclusief zichzelf. "Het wordt tijd dat we onze eigen gezondheid weer volledig in eigen hand gaan nemen", aldus Stijn.
Meer over

0 reacties op “6 Tips om Sneller in Slaap te Vallen

Plaats een reactie


*