headershadow

Latest Blogposts

Fabels (en Feiten) Over de Overgang

Surprised woman isolated against white background

Nachtzweten, opvliegers en geen zin meer in seks. Over de overgang doen de wildste verhalen de ronde, die je niet vrolijk maken. Maar is het ook allemaal waar? gezondNU legde de fabels en feiten onder de loep en zocht het uit.

Hier lees je de opvallendste verzinsels en de keiharde feiten over de overgang en ontdek je of alles wat jij hierover altijd hebt gehoord wel echt waar is.

1. In de overgang krijg je een droge vagina

Fabel en feit: Vaginale droogheid is een probleem waar 55 procent van de vrouwen in de overgang mee kampt. De hoeveelheid oestrogeen neemt namelijk af, terwijl deze hormonen juist verantwoordelijk zijn voor de bloedtoevoer en het vochtig worden van de vagina. Toch heeft bijna de helft van de vrouwen in de overgang (45 procent) hier geen last van. Jij wel?

Dan is glijmiddel het meest voor de hand liggende hulpmiddel. Ook (eenvoudige) oefeningen voor het trainen van je bekkenbodemspieren kunnen helpen en het slikken van vitamine E.

2. Meer bewegen helpt tegen opvliegers

Fabel: Natuurlijk is extra bewegen gezond, maar helpt een rondje hardlopen of een extra wandeling tegen opvliegers? Nee - bewegen is geen remedie bij opvliegers, ontdekte onderzoekers van het MsFlash research network (een Amerikaans instituut dat wetenschappelijk onderzoek doet bij verschillende universiteiten). Aan het onderzoek deden 248 vrouwen mee die in de overgang zaten of de overgang naderden.

Meer dan de helft van de vrouwen ging door met hun gebruikelijke activiteiten. De andere vrouwen gingen 12 weken lang drie keer per week naar de sportschool. Wat bleek? De opvliegers bleven hetzelfde. Het bewegen had overigens wel een positief effect op de slaapkwaliteit, slapeloosheid en depressieve gevoelens.

3. Door de overgang word je dikker

Fabel en feit: Dat kan, maar hoeft niet. Het is een feit dat door de overgang de eierstokken minder oestrogeen gaan produceren. Het lichaam probeert dit te compenseren door dikker te worden. De sleutel tot een gezond gewicht en een slank lichaam is minderen met koolhydraten. Dus geen magere melk en lightproducten, maar meer groente en minder suiker, brood en pasta.

4. Urineverlies is een logisch gevolg van de overgang

Fabel: Urineverlies komt op veel verschillende momenten in het leven van een vrouw voor. Daarom is het ook geen standaard gevolg van de overgang. Wel bepalend voor urineverlies is je leeftijd, je lichamelijke conditie en hoeveel kinderen je hebt gekregen. Het trainen van je bekkenbodemspieren kan het wel helpen voorkomen. Hoe vroeger je begint, hoe beter het is.

Bron: gezondnu.nl

Stijn is oprichter en eigenaar van GezondBenJij. Stijn heeft een passie voor een gezonde lifestyle. Hij ziet teveel mensen om zich heen die met energietekorten stoeien en dit kan vaak simpel opgelost worden met voeding die je snel en meer energie geeft. Ook streeft hij naar betere liefdevolle relaties met alles en iedereen om zich heen, inclusief zichzelf. "Het wordt tijd dat we onze eigen gezondheid weer volledig in eigen hand gaan nemen", aldus Stijn.
Meer over

0 reacties op “Fabels (en Feiten) Over de Overgang

Plaats een reactie


*