headershadow

Latest Blogposts

Gezond en Fit door Simpelweg te Bewegen in Plaats van Actief te Sporten (TIP!)

m1nx05oa85fb_sqr256

Veel mensen denken nog steeds dat je 3x per week, of zelfs meer, een pittige cardio en/of krachttraining moet doen om je lijf gezond en fit te houden en je goed te laten voelen. Dat dit kan werken voor mensen twijfel ik niet aan. Trainen is immers meer dan alleen trainen.

Je bent even lekker van huis, je kan alles van je afgooien en het kan zelfs als meditatie werken. Je kan je er dus beter door gaan voelen. Lekkerder in je vel, meer energie en zelfs meer zelfvertrouwen.

Toch is het absoluut niet nodig om te actief en intensief te sporten om gezond en fit wilt blijven. Daarnaast is sporten niet voor een ieder weggelegd. Ik bekijk het namelijk vanuit een voorouder-perspectief. Wat heb je nou werkelijk aan spiermassa en een extreme conditie? Wanneer is dit werkelijk functioneel als je geen sporter of bodybuilder bent? Daar zit geen logica in voor mij.

Als je basis goed is(daarmee bedoel ik je voeding en rust) heb je aan dagelijks bewegen meer dan voldoende en kan dit dezelfde uitwerking hebben. En met bewegen bedoel ik 30 min per dag actief bewegen. 3x 10 minuten non-stop bewegen zodat je hartslag iets hoger uitslaat dan normaal. Dit kan bijvoorbeeld door te fietsen, stevig te wandelen, zwemmen, dansen of tuinieren. Uw spieren, longen, hart en bloedvaten zullen hier aan gaan wennen en het zal steeds makkelijker gaan. U zult zich dan ook snel fitter voelen en meer energie krijgen.

 De voordelen van bewegen

  • U kunt beter ontspannen en slapen, u bent minder moe en staat ’s ochtends gemakkelijker op.
  • U heeft minder kans op overgewicht.
  • U krijgt sterkere spieren en botten en een mooiere huid.
  • U heeft minder kans op diabetes mellitus (suikerziekte).
  • Het is goed voor uw bloeddruk en cholesterol.
  • U heeft minder kans op hart- en vaatziekten, zoals een hartinfarct of een beroerte.

Bouw het bewegen geleidelijk op

Begin rustig. Het gaat er dus om dat je hartslag hoger uit gaat slaan dan normaal en dat je gaat hijgen. Als je buitenadem raakt ben je al te ver gegaan. Begin bijvoorbeeld met een stevige wandeling van 10 minuten en kijk hoe u daarop reageert. Dit bouw je dan steeds verder uit.

Kies de beweging die bij u past

Loopt u bijvoorbeeld al vaker dan kunt u uw wandeling uitbreiden of deze combineren met een andere activiteit, bijvoorbeeld fietsen. Kijk voor u zelf welke activiteit u leuk en fijn vind, zo blijft u ook gemotiveerd.

Volhouden

Pak de trap in plaats van de lift, pak de fiets naar het werk in plaats van de auto en doe je dagelijks boodschappen eens lopend. Het gaat er om dat je er voor jezelf een gewoonte van maakt om te bewegen. Je zal merken dat het vanzelf een gewenning wordt en je het zelf niet eens meer door hebt.

Veel succes!

Stijn
GezondBenjij!

Stijn is oprichter en eigenaar van GezondBenJij. Stijn heeft een passie voor een gezonde lifestyle. Hij ziet teveel mensen om zich heen die met energietekorten stoeien en dit kan vaak simpel opgelost worden met voeding die je snel en meer energie geeft. Ook streeft hij naar betere liefdevolle relaties met alles en iedereen om zich heen, inclusief zichzelf. "Het wordt tijd dat we onze eigen gezondheid weer volledig in eigen hand gaan nemen", aldus Stijn.
Meer over

2 reacties op “Gezond en Fit door Simpelweg te Bewegen in Plaats van Actief te Sporten (TIP!)


Comment author said

Door Shahier Moenna op 26 februari 2014 om 02:21

dag Stijn,
pak de auto naar het werk in plaats van de auto. ik denk dat je fiets bedoelt.

 

Comment author said

Door GezondBenJij op 26 februari 2014 om 15:31

Hey Shahier,

ahaha. Dat moet er inderdaad staan ja. Thanks kerel! Love!

 

Plaats een reactie


*